onsdag 18 januari 2012

Inga fler tvångssteriliseringar!

I morse samlades kring 400 personer på Mynttorget i Stockholm för att demonstrera mot tvångssteriliseringar. Delar av FemPers redaktion hade letat sig dit i den råa morgonkylan. När vi kom gående från tunnelbanan spred sig i mig en varm känsla då jag såg regnbågsflaggorna och skaran människor – av alla kön, allt från folkpartister till anarkister, med hundar och barn och plakat – stå samlade. En skara som sa: nu är det nog!

Själva sakfrågan – att Sverige fortfarande tvingar människor att sterilisera sig – gör mig så förbannad och ledsen att jag har svårt att formulera något vettigt om det. Sådana gånger är det lyx att få gå på demonstration. Känner stor tacksamhet gentemot alla människor och organisationer som kämpar och driver på för att också transpersoner ska erkännas mänskliga rättigheter. Många av dessa kämpar var där i dag. Någon kristdemokrat såg jag dock inte till. Förstår de vad deras snäva världsbild ställer till med?

Den sista som greppade mikrofonen på Mynttorget innan demonstrationen upplöstes var Warren Kunce, som höll ett brandtal och samtidigt illustrerade sitt budskap genom att klä av sig. Det var nog inte bara RFSL:s ordförande Ulrika Westerlund som blev rörd till tårar av framförandet, som du kan läsa i sin helhet på Kom Ut-bloggen.

Glöm nu inte att det hålls demonstrationer i flera städer de kommande dagarna. I Luleå (i dag!), Göteborg, Uppsala och Malmö.

Och du kan fortfarande skriva på uppropet som snart ska överlämnas till Fredrik Reinfeldt.

xx/redaktör Råghall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar