måndag 26 mars 2012

Slängde mig ner på marken och deltog i solidaritetens namn

I lördags var det dags för Ofogs aktion mot vapenförsäljning. Jag var inte med från början. Men mellan hemmet och puben anlände tåget till Medborgarplatsen. Där slängde jag mig ner på marken på tillsammans med alla andra deltagare. Ofog bad oss nämligen att manifistera döda människor, där svensk vapenförsäljning är aktörer och ansvariga för människors död.

När jag skulle lägga mig ner såg jag FemPers utrikesredaktör Jenny Rönngren liggandes på marken. Sedan kom Sholeh Irani, en annan FemPers kollega och tog kort där vi låg.
Jag tycker denna manifestation var klockren, stark och tydlig. Det kändes underligt där vi låg. Levande men ändå en känsla av gemenskap med de människor som lever under krig.Att sända en gest att ni är inte ensamma. Otroligt viktigt för solidariteten enlig mig.



 Inte för att jag kan förstå hur överdjävligt, vidrigt och fruktansvärt det måste vara. Men jag ville sända ett starkt budskap till de ansvariga politikerna - jag är inte med er i dödandet av andra människor. Jag står på andra sidan barrikaden. Ni är mina motståndare.

Jag ville också visa min solidaritet med offren för dessa verdervärdiga  krig som mitt land finansierar. Jag står på er sida och jag är överlycklig att jag arbetar på en arbetsplats där vi utan att ha bestämt möte träffar varandra på en sådan manifestation.


Men ni politiker, med blod på era händer, för mig och alla andra som är emot krig bakom ljuset. Ni fifflar och donar så era ekonomiska intressen ska bli tillgodosedda till förmån för andra människors skräck och död. Ni agerar kriminellt och förtjänar ingen respekt. Min får ni i alla fall inte. Ni skrämmer mig och jag säger TVIII ER. TVIIIII ER.

Ida Ali sportred som var på språng till feministhäng och sedan även anslöt.









1 kommentar:

  1. Påminner om när LUF la sig platt på plattan för platt skatt.

    SvaraRadera